Da Sarah hjalp LEO

– Fremtidens hudbehandling med strategisk design thinking

At hjælpe mennesker med hudproblemer er fundamentet for LEO Pharmas arbejde. Det handler om at finde nye løsninger, der hjælper det enkelte menneske. De løsninger skal findes i verdensførende medicinsk og dermatologisk forskning – men det handler også om at forstå, hvordan en behandling griber ind i det enkelte menneskes hverdag.

Derfor har LEO Pharma lanceret en ny ambitiøs strategi: ”Helping Sarah”, som markerer et skift fra en mere traditionel forskningsdrevet tilgang til innovation mod en langt mere brugercentreret model. Det vil kræve helt nye tilgange til innovation og til nyskabende produktudvikling – tilgange hvor design thinking, agil ledelse og forskningsbaseret innovation spiller sammen.

Det bliver fremtidens måde at udvikle hudbehandling til Sarah og med Sarah.

INNOBA har assisteret LEO Pharma R&D på denne rejse. I projektet blev der udviklet og skræddersyet en helt ny model, der skal skabe synergi mellem den forskerdrevne og brugerdrevne produktudvikling I R&D, og som kan anvendes som løftestang for at sprede og forankre brugerdreven innovation i LEO Pharma. Samtidig blev der gennem en række workshops på R&D ledelsesniveau sat fokus på, hvordan man sikrer forankring blandt medarbejderne og når i mål med ikke kun at gennemføre enkeltstående udviklingsprojekter – men løfter hele organisationen mod en ny tilgang til produktudvikling. Projektet blev løst sammen med rådgivningsvirksomhederne VIA Design og Resonans.

Projektet er en del af det ambitiøse “PLUS Program“, som skal styrke innovationskapaciteten i industrien i Danmark ved at koble design og innovationsbureauer med større danske industrivirksomheder.

Se en video om projektet her (scroll ned til 4. video fra oven) og få mere at vide om proces og resultater her.