Hvordan får man patienter til at tage deres medicin?
– de er et af de spørgsmål en større medicinalvirksomhed har stillet sig selv. Deres medicin er meget virksom men giver også bivirkninger. Det kan være svært for kroniske patienter at leve med såvel deres sygdom som bivirkninger af den nødvendige medicin. Det betyder for nogen patienter, at de i perioder, hvor sygdommen er mindre i udbrud, fravælger medicin for at undgå bivirkningerne. På sigt betyder det desværre en dårlige behandling og dermed et dårligere liv for patienten.
Fra produkt til service
For at sikre en bedre brug af medicin hos kroniske patienter har INNOBA hjuplet virksomheden med at tænke nyt om indholdet i en elektronisk løsning, der kan sikre bedre information til patienter, hjælp med hverdagsproblemer ift at håndtere egen sygdom og mulighed for erfaringsudveksling og dialog med andre patienter. Vores samarbejdspartner app-virksomheden Viscom har vundet opgaven med at designe og udvikle den nye serviceløsning. Det bliver et nyt servicetilbud til brugerne af virksomhedens medicin, som i højere grad indtænker det hele menneske.
Afklaring og idé-udvikling: en app
INNOBAs rolle har været at hjælpe med facilitering af idé-udvikling og brugerfokus. Det gjorde vi ved at designe og facilitere en dag med både app-udviklere og virksomhedens team for at blive klarere på, hvordan man kan tænke nyt om en ny service, der rammer rigtigt ift patienter, pårørende og behandlere. Resultatet blev konkrete inputs til temaer og funktionalitet i den nye løsning.