Den emissionsfrie byggeplads

Byggepladser udleder meget store mængder af CO2. Alene i København udledes op mod 75.000 CO2 fra kommunens byggepladser. Samtidig skaber bygge- og anlægsarbejderne støj og luftforurening til gene for omgivelserne. Der er et stort potentiale i at reducerer miljøbelastningen ved emissionsfrie løsninger som el-drevne maskiner og lign.

Senest har 19 offentlige bygherrer i samarbejde med COPI underskrevet en hensigtserklæring om omstilling til emissionsfrie bygge- og anlægsmaskiner, herunder brug af nye udbudskrav for byggepladser. Private bygherrer står overfor samme udfordringer.

Samlet stiller det bygge- og anlægsvirksomheder overfor en brændende platform med nye klimakrav på vej om reduktion af CO2 emissioner i byggefasen. Det kræver nytænkning og potentielt også helt nye samarbejder på tværs af branchen. Blandt andet kræver implementering af emissionsfrie (el-drevne) byggemaskiner en hel ny infrastruktur på byggepladsen med nye aktører involveret, arbejdsprocesser skal tilpasses og de rette kompetencer og material skal kunne fungere sammen.

We Build Denmark kan fungere innovationsmotor for denne transformation og afsøger derfor nu muligheder for at iværksætte innovationsforløb for nogle af de større aktører i branchen, som kan agere spydspids for branchens udvikling.

Et innovationsforløb på tværs af værdikæden

INNOBA har hjulpet med at etablere et tværgående innovationspartnerskab mellem NCC, GSV, Danfoss og We Build Denmark. I projektet BY MONDAY afsøger partnerne muligheder for at levere emissionsfrie byggepladsløsninger nu og her (‘allerede på mandag’).

Status for emissionsfrie byggepladser er pt.: Bygherrer venter på at leverandørerne er klar, leverandørerne venter på at bygherrerne er klar… Mens alle venter, går udviklingen (for) langsomt. I projektet tager branchen fat og dokumenterer, at man kan levere meget mere, end mange bygherrer tror. Samtidig udvikler man konkrete erfaringer med emissionsfrie løsninger i større bygge- og anlægsprojekter sammen med projekternes bygherrer og sikrer dokumentation for effekter, identifikation af udfordringer og lavpraktiske løsninger.

Vi kan måske ikke blive 100% emissionsfrie i morgen, men parterne kan meget mere end mange tror allerede på mandag, hvis værdikæden arbejder tæt sammen.

Foreløbige erfaringer viser bl.a.:

  • Omkostningerne til emissionsfrie maskiner kan nedbringes betydeligt ved at leje frem for at ege.
  • En del emissionsfrie maskiner er, modsat den gængse opfattelse, ikke dyrere i drift end dieseldrevne.
  • De største maskiner mangler stadig teknisk udvikling for omkostningseffektivt at være emissionsfrie – teknologien findes, her skal samarbejdes mere på tværs af værdikæden.
  • En vigtig bi-effekt ved emissionsfrie maskiner har vist sig at være en væsentlig forbedring af arbejdsmiljøet for byggearbejdere. Færre rystelser, mindre støj og os kan mærkes i hverdagen.
  • Emissionsfrie maskiner åbner nye muligheder for hensyn til naboer i tæt bebyggede områder. Der kan bygges i et bredere tidsrum pga. mindre larm, og gener for naboer er i det hele taget mindre.
  • Det kræver genbesøg af arbejdsgange at arbejde mere systematisk med emissionsfrie løsninger samt tværgående værdikædesamarbejde. Byggearbejderne bør have adgang til at afprøve maskiner i et trygt forløb for at overkomme eventuelle egne forestillinger og barrierer.
  • Emissionsfrie løsninger kan ikke vente. Der er hurtigt stigende krav til CO2 udledning på byggepladser i bygningsreglementet. Alle bygherrer og leverandører kommer til at arbejde med løsninger i langt højere grad end tidligere.

INNOBAs opgave: Interim

INNOBA fik til opgave at bistå med projektet. Det blev samtidig en afprøvning af INNOBAs nye interim koncept, hvor Rikke bliver en del af We Build Denmark i projektets opstartsperiode.

Opgaven blev at få startet projektet op som pilotprojekt med samarbejdspartnere på tværs af værdikæden, at få rammesat og afgrænset innovationsmuligheder i projektet samt at få udviklet projektdesignet. Samtidig var opgaven at udvikle et koncept for lignende innovationsforløb for andre større brancheaktører på basis af piloterfaringerne samt sikre inddragelse og samarbejde på tværs af branche og erhvervsstøtteaktører.