En kvalitativ opsamling af erfaringer om innovationspartnerskaber
I forbindelse med den nye udbudsform “Innovationspartnerskaber”, er flere offentlige aktører gået i gang med at anvende den nye indkøbs- og udviklingsmulighed. For at styrke innovationspartnerskaber i Danmark, har Erhvervsstyrelsens, herunder Markedsmodningsfondens, ønsket at samle op på̊ de foreløbige nordiske erfaringer. Erfaringsopsamlingen har til formål at videreformidle de væsentligste læringspunkter til andre aktører, der pt. overvejer at gå̊ i gang med innovationspartnerskaber. INNOBA har derfor foretaget en kvalitativ opsamling af erfaringer fra virksomheder og offentlige aktører, der har afprøvet innovationspartnerskaber som udbuds- og samarbejdsform. Analysen kommer blandt andet omkring tværgående indsigter, konkrete erfaringer og gode råd om innovationspartnerskaber.
I analysen kan man blandt andet læse om de 10 centrale pointer som er værd at vide, når man indgår i et innovationspartnerskab:
- Al begyndelse er svær. Processen tager tid især første gang.
- Innovationspartnerskab som både udbuds- og samarbejdsform er egnet til innovation på mange niveauer.
- Det er i den tætte samudvikling mellem ordregiver, leverandører, brugere og eksperter at den virkelige værdi af innovationspartnerskabet skal findes.
- Det klare link mellem udviklingsaktiviteter på den ene side og indkøb samt implementering på den anden side giver mening og er en stor styrke.
- Innovationspartnerskaber styrker det tætte samarbejde og partnerskab internt og mellem de offentlige og private aktører på mange niveauer.
- Muligheden for markedsdialog og den indbyggede løbende forhandling giver et bedre udbudsforløb og et mere effektivt samarbejde frem mod brugbare løsninger.
- Udbudsformen er særligt egnet til større projekter, hvor der er budget, ledelsesvilje og et klart behov.
- Det er både en styrke og en udfordring, at man skal arbejde med prissætning i forbindelse med kontraktindgåelse – inden løsningen er udviklet.
- Det er hensigtsmæssigt at trække på stærke proces- og innovationskompetencer særligt i de tidligere faser.
- Den fælles vilje til innovation, gensidig tillid og ændrede roller er forudsætninger for at lykkes.
Den samlede rapport kan ses her